میراث داری انبیا ء
اَلسَّلامُ عَلی وارِثِ الأنْبِیاءِ... وَلَدَیهِ مَوجودٌ آثارُ الأصْفِیاءِ... (1) .
سلام بر وارث پیامبران... (کسی که) آثار برگزیدگان فقط در نزد اوست.
امام عصر علیه السلام وارث تمام کمالات انبیا و اولیا و نیاکان والا تبار خویش است.
حضرت رضا علیه السلام به ریّان بن صَلتْ در این باره فرمودند :
«... عصای موسی و انگشتری حضرت سلیمان (2) نزد آن حضرت است». (3) .
زمانی که حضرت صاحب الامر ارواحنا فداه ظهور می فرماید، میراث هایی از انبیا و خصوصاً از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم به همراه دارد ؛ میراث هایی که با هیچ بهایی نمی توان ارزیابی کرد.
مقصود از میراث در این جا، مال و دارایی که شخص از دنیا رفته برای ورثه خود باقی می گذارد، نیست ؛ بلکه مقصود یادگارهای ویژه الاهیِ نفیس و پر بهایی است که پیامبران برای اوصیای پس از خود به عنوان ودایع نبوت باقی می گذارند و از یک وصی به وصیّ بعد منتقل می گردد.
پس از وفات پیامبر گرامی صلی الله علیه وآله وسلم، این ودایع، به علاوه میراثهای شخص رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم، به وصیّ آن بزرگوار، یعنی حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام و پس ازایشان، به حضرت امام حسن علیه السلام و به همین ترتیب به امام پس از وی... و سرانجام به خاتم الاوصیاء دوازدهمین جانشین یعنی حضرت مهدی ارواحنا فداه رسیده است. هم اکنون نیز نزد ایشان موجود است و تا روز ظهور آنها را حفظ خواهند فرمود. این میراثها، به عنوان نمادهایی، بیانگر حقانیّت آن حضرت و معرفی آن بزرگوار در زمان ظهور است.
حضرت صادق علیه السلام به یکی از اصحاب خود به نام یعقوب بن شعیب فرمود : «می خواهی پیراهن قائم علیه السلام را - که با آن قیام می کند - به تو نشان دهم؟»
عرض کرد : آری.
آن حضرت صندوقچه ای را خواستند. آن را باز کرده پیراهنی از کرباس از آن بیرون کشیدند. سر آستین چپ پیراهن، خونین بود.
سپس فرمودند : «این پیراهن رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم است در روزی که دندان پیامبر را شکستند، بر تن حضرتش بود. حضرت مهدی علیه السلام با همین پیراهن قیام می کند. (4) .
******
پاورقی:(1) مفاتیح الجنان، زیارت امام عصر علیه السلام.
(2) حضرت رضا علیه السلام در مورد نقش نگین انگشتر حضرت سلیمان می فرماید : کانَ نَقْش خاتم سلیمان بن داود : «سُبحانَ مَنْ اَلْجَمَ الجِنَّ بِکَلماتِه». بحارالانوار، ج63، ص70، ح13. یعنی «منزه است خداوندی که لجام کرد جنّیان را به کلمات خود». از حضرت صادق علیه السلام منقول است که : حق تعالی پادشاهی حضرت سلیمان را در انگشترش گذاشته بود، پس هرگاه آن انگشتر را در دست می کرد جمیع جن و انس و شیاطین و مرغان هوا و وحشیان صحرا نزد او حاضر می شدند و او را اطاعت می کردند... تفسیر قمی، ج2، ص236.
(3) منتخب الاثر، ص221، ح2.
(4) غیبت نعمانی، باب 13، ح42.